Tuning bezpečně: náplně

Náplně jsou téma, okolo kterého panuje celá řada mýtů, polopravd či záměrných lží. Začněme tématem nejdůležitějším – motorovým olejem. Bez ohledu na skutečnost, zda je váš vůz upraven, či zda je v originálním nastavení, doporučujeme provádět pravidelnou výměnu oleje po ujetí maximálně 15 000 km či po uplynutí doby 12 měsíců od jeho výměny. Olej degraduje, i když se nepoužívá. Váže na sebe vodu. Při používání dochází ke střihu molekul, které pak už nejsou kulaté…. atd, atd. Při výměně oleje je důležité původní obsah řádně vypustit, ideálně prostor vyčistit tak, abychom nový olej nalévali do čistého motoru bez zbytků starého oleje či různých úsad, které by novou náplň ihned degradovaly. Existují případy, kdy mechanik i v autorizovaném servisu záměrně nevypustí celou olejovou náplň, a do poloviny původní náplně nalije olej nový. V takový moment je výměna téměř bezpředmětná, původní náplň vlastnosti náplně nové ihned degraduje. Pamatujte, že kvalitně prováděná výměna motorového oleje je klíčem k dlouhodobé správné funkci motoru!

Jak správně vybrat olej? Nejlevnější nebude nejlepší. Stejně tak bohužel neplatí, že když si koupíte olej na eshopu v obalu od renomovaného výrobce, tak tomu náplň skutečně odpovídá. Podobných případů pančování je nemálo. Pokud jste zvyklí nakupovat olej na internetu, pečlivě vybírejte eshop, kde objednávku uděláte. Pokud necháváte vše na svém servisu, zeptejte se na původ oleje. Výrobci prémiových olejů už svá balení opatřili speciálním kódem, pomocí kterého lze původ ověřit. To není špatná věc. Je správné dodržovat specifikaci oleje danou výrobcem. Pokud se z jakéhokoliv důvodu rozhodnete pro změnu specifikace, poraďte se s odborníkem. Specifikací olejů je velké množství a chybou při správném výběru může dojít k obrovským škodám.

Převodový olej. Pokud někdo říká, že převodovky mají věčnou náplň, tak neříká pravdu; resp. ano, je to věčná náplň do doby, než se převodovka porouchá. To ale není v našem zájmu. My chceme, aby nám i převodovka správně fungovala bez snížení její životnosti. Proto doporučujeme obecně u automatických převodovek výměnu náplně po maximálně 80 000 km, ideálně však po 60 000 km. U vozů s převodovkou manuální je ideální interval 120 000 km, nebo 4 roky. Platí i pro diferenciály. Přísady v podobě kvalitních aditiv nejsou na škodu.

Brzdová kapalina. Stárne, degraduje, přehřívá se, váže na sebe vodu. Požádejte svůj servis při každé roční servisní prohlídce o kontrolu stavu brzdové kapaliny. Ideálně každé dva roky provádějte její výměnu v servisu, kde mají potřebné vybavení, aby v okruhu nezůstal vzduch a vyměnila se skutečně celá náplň. Pokud jste řidič využívající naplno možností svého vozu, doporučujeme výměnu standardní brzdové kapaliny za kapalinu Performance s vyšším bodem varu.

Chladicí kapalina. Často opomíjená součást motoru. Nestačí pouze dolévat. Je třeba dolévat kvalitním produktem, který nebude kyselý. Kyselost v chladicím okruhu nechceme a nepotřebujeme. Chladicí kapalinu doporučujeme měnit každé 4 roky nebo po ujetí 120 000 km. Na trhu existují i chladicí kapaliny, které neobsahují vodu. Pak máte motor bez koroze, bez přehřívání, bez tlaku a bez problémů.