Místo cest máme tankodromy, ale vláda chce za 17mld. stavět chytré silnice pro autonomní vozy

Tak už vlastně ani nevíme jestli se smát nebo brečet. O tom v jakém stavu jsou naše silnice první třídy a dálnice víme všichni, o tom v jakém stavu jsou pak cesty v odlehlejších městech a vesničkách se taky bavit nemusíme. Pro lepší představu si dáme takový příklad, představte si třeba nějakého velmi hloupého člověka. On si lehce uvědomuje, že je asi hloupý a že s tím má v životě spoustu komplikací a nepříjemností. Řešením by mohlo být vzdělávání a snaha si trochu rozšířit obzory. Ale protože je hloupý, rozhodne se, že když si nechá za spoustu peněz udělat plastické operace, tak je to dnes moderní a lidé ho budou mít rádi a brát ho vážně, protože je to děsně cool a trendy. To, že si tím absolutně nevyřešil vlastní problémy, utratil spoustu zbytečných peněz a nakonec se stejně zavděčí jen úzké skupině lidí, která má plastický vzhled v oblibě je věc druhá. Možná to nebyl ten nejvhodnější příklad, ale docela naznačuje jaké chování předvádí stát/politici v případě tohoto rozhodnutí. Rozhodli se, že do dvou let investují 17 miliard korun, aby u nás vznikly kilometry inteligentních silnic, plných senzorů, snímačů a dalších zařízení, která jsou potřebná pro komunikaci s autonomním vozem.

Docela nás pobavila diskuze u jednoho článku na toto téma, kde bylo napsáno „auta bez řidičů na cestách potkávám už dávno“. S touhle větou ačkoliv neradi musíme plně souhlasit. A přesně to je dle nás i kámen úrazu, protože není řešení nechat za lidi dělat všechno, ale zaměřit se na školení řidičů a jejich vzdělávání. Na cestách potkáváte lidi, kteří by tam opravdu neměli co dělat a čeká se jenom do první vážné nehody, než si někdo řekne „ten člověk by neměl řídit“. O autonomní řízení se zajímáme již docela dlouho, hlavně od té doby, kdy šéf vývoje u jedné velké automobilky řekl, že plně autonomní provoz bude fungovat na 100% jen tehdy, kdy na cestě nebude žádné jiné auto bez autonomního řidiče. Takže to v praxi znamená, že samoříditelná auta budou postupně nahrazovat ta klasická, až je nahradí úplně.

A tohle je pro nás snad ta nejděsivější noční můra ze všech. Ani nepočítáme s tím, že by si tento článek někdy četl nějaký politik, ale opravdu ze srdce prosíme, aby se pánové tam nahoře občas trochu zamysleli a když jsou naše silnice svým stavem a vyspělostí někdy v půlce dvacátého století (a to kdoví jestli), ať se nesnaží zde vytvořit pár nesmyslných useků z třetího tisíciletí, které ve skutečnosti ničemu nepomůžou a peníze na to vynaložené by se daly zúžitkovat úplně jinak.