Automobilový svět se v p*del obrácí – ekoteror zaměřený na auta jede na plné obrátky

Během posledních pár dnů se vyrojilo takové množství podivných zpráv a novinek, které souvisí s ekologií a automobilovým průmyslem, že jsme se rozhodli pro Vás v tomto článku připravit krátký přehled. V první řadě je určitě potřeba říct, že opravdu milujeme přírodu a vážíme si naší planety, ale je zřejmé, že to co se v posledních letech děje v automobilovém průmyslu není ani tak o ochraně planety, jako o penězích. Bohužel pár chytrých hlav přišlo na to, že na emisních povolenkách je možné vytřískat obrovské sumy peněz a jednotlivé automobilky vidí velkou konkurenční výhodu v tom, když jsou připravení na nové zákony a emisní limity dříve, než jejich konkurence. Takže v době kdy jeden tanker při své cestě po moři vyprodukuje stejné množství emisí jako celé jedno město a přes 85% všech emisí na světě pochází z Asie, si musíme my v Evropě zvykat na elektromobily a volání po zákazu spalovacích motorů a podobné nemysly. To kde většina obyvatel na takový elektromobil vezme peníze nikoho nezajímá. To že při výrobě elektromobilu je uhlíková stopa prokazatelně vyšší díky těžbě lithia a dalších vzácných surovin, než u běžného vozu také nikdo neřeší a na závěr nikdo nedokázal odpovědět na to, co by se stalo když by třeba 60% vozového parku v našem státě bylo na elektřinu a všichni by začali večer nabíjet. Je tady mnoho nezodpovězených otázek, ale ty očividně nikoho netrápí a je potřeba být progresivní a eko, takže pojďme co nejdříve zrušit a zakázat vše co není na elektřinu a potom teprve řešme, kde a jak ji vlastně budeme vyrábět. Teď už ale k novinkám posledních dnů.

Mercedes-Benz se musel omluvit za tweet, kterým naštval klimateroristy.
Na twitter profilu automobilky Mercedes-Benz se tento týden objevil příspěvek s modelem GLA 45 4matic, který ze svého dvoulitru umí vyždímat výkon 280kW a stovku zvládá za 4.4 sekundy. Popisek zněl „Kdyby toto léto nebylo dost horké, Mercedes-AMG GLA 45 4Matic ho díky žhavě červenému laku rozpálí ještě více.“. No a v tu chvíli se na automobilku sesypali aktivisti celého světa a poukázali na to jak hrozný Mercedes je. Také nezapomněli zmínit, že má v nabídce celkem 51 modelů AMG oproti jednomu elektromobilu a spoustu dalších výtek. Tak si říkáme, že problém ani není v nabídce automobilek, ale v tom že ti chytří a uvědoměli eko-občané se prostě umí ozvat a být vidět, což ten zbytek až tolik neřeší a bohužel tak může mít automobilka pocit, že je opravdu špatná a měla by s tím něco dělat. My říkáme, za každou cenu chraňme automobily jaké je známe, protože se zvukem z reproduktoru a autonomním řízením si moc srandy autičkář neužije.

Nová pravidla EU s největší pravděpodobností pohřbí malé vozy.
O tom že pravidla a zákony EU nejsou vždy k tomu, aby pomáhali lidem nebo planetě asi není potřeba dlouze diskutovat. Zde se ale ukazuje další nesmysl, se kterým si zatím automobilky neví rady. Protože EU vyžaduje extrémní snížení emisí do roku 2030, znamená to pro automobilky, že více než 50% jejich produkce/nabídky musí být na elektřinu. U větších automobilů to není až takový problém, protože s jejich vyšší cenou je možné zde promítnout také náklady právě spojené s elektrifikací, ale menší modely se tak stávají rázem neprodejné. Třeba Volkswagen UP by tak místo 280 000,- Kč stal až 360 000,- a to ho dle automobilky dělá zcela neprodejným. Již nyní se prý v PSA nepočítá s nástupci třeba Peugeotu 108 a Citroenu C1. Nicméně dle odborníku ze stran automobilek je problém natolik zásadní, že zasáhne i větší modely jako Polo, Fabia a mnoho dalších. Tak jsme opravdu zvědaví jak se bude nadále tato situace vyvíjet.

Volkswagen bojuje za lepší svět tak, že sešrotoval přes 100 tisíc funkčních vozů.
Kauzu dieselgate jste jistě všichni zaregistrovali, Volkswagen byl během ní pranýřován jako by se třeba zjistilo, že za druhé světové války dával 60% svých výdělků na podporu nacistického režimu. Tady se ale jednalo o podvod s emisema a to je přece zcela neomluvitelné. Díky této kauzy byla nucena automobilka odkoupit zpětně okolo 400 tisíc vozů. Údajně se jich povedlo 261 tisíc předělat natolik, že se mohli vrátit do provozu a VW je tak mohl znovu prodat jako ojeté. O dalších desítkách tisíců vozů se zatím stále nerozhodnulo, ale již nyní je jisté, že přes 102 tisíc vozů bylo sešrotováno. Údajně prý kvůli nájezdu kilometrů nebo jiným potřebným úpravám nebylo ekonomické tyto vozy vracet do provozu a tak raději tyto docela nové vozy nechali sešrotovat. Chápeme že dle tabulek a všech pravidel by nebylo možné tyto vozy prodat třeba v Evropě nebo Americe, ale proč je neprodali do Afriky nebo Asie?! Většina vozů které tam jezdí mají mnohonásobně vyšší emise, než tyto celkem nové vozy a tak by jistě světu pomohlo provést takovou obměnu a automobilka by nemusela být tolik ztratná. Navíc prý během likvidace vozů vzniklo dalších asi půl miliónů tun emisí CO2. No jak už z celého dnešního článku vyplývá, tak o ochranu životního prostředí a obyvatelstva tady opravdu nejde.

Jako třešnička na dortu je tady Tesla, které se propadají prodeje tak znovu nabízí doživotní „tankování“ zdarma.
Společnost Tesla tuto možnost nabízela u svých modelů již dříve, ale brzy se ukázalo že je to ekonomický nesmysl a zcela nereálné. To potvrdil také samotný majitel značky Elon Musk, ale časy se mění a možná by se dalo říct, že tonoucí se stébla chytá. Automobilce totiž v poslední době extrémně poklesly prodeje modelů S a X, na kterých byla automobilka schopná vydělat nějakou tu kačku navíc. U modelu 3 který se prý aktuálně prodává nejvíce, je ziskovost dost malá a dokonce by se možná dálo mluvit spíše o ztrátovosti. A tak se rozhodli do nabídky znovu přidat možnost doživotního dobíjení zdarma. Kolik lidí to přesvědčí ke koupi nevíme, ale člověk nemusí být přílišný ekonom aby mu bylo jasné, že tohle prostě nedává smysl. Takže zde máme elektromobily, které bez dotací nemají až takovou životaschopnost prodeje jako se tvrdí. Když se opravdu ukáže že je lidé nechtějí nebo na ně nemají peníze, přispěchá automobilka s řešením doživotního dobíjení zdarma. Zda je to opravdu řešení nebo jen snaha zalepit problém ještě větším problémem je věc druhá.

Snad jsme Vás dnešním článek příliš nenaštvali, ale internet je dnes doslova prošpikován články na téma elektromobility a všemožných testů elektromobilů. My se tedy budeme snažit i nadále zůstat místem, kde se bude opravdový milovník aut a petrolhead cítit dobře a jako doma. Ještě jednou bychom rádi zopakovali, že milujeme přírodu, planetu a nejsme lhostejní k životnímu prostředí, jen způsob jakým se to rozhodli dělat naší „šéfové“ nám nepříjde jako rozumný ani efektivní. Bohužel to celé smrdí penězma a o planetu tady ve skutečnosti asi příliš nejde. Pokud máte podobné dojmy, tak sdílejte a podělte se o tento krátký přehled se svými přáteli.